بورس صنایع دستی اصفهان 09134189865

مدل FUEL در کوچینگ

بازدید: 435 بازدید
مدل FUEL در کوچینگ

مدل FUEL در کوچینگ

مدل FUEL یکی از مدل‌های کوچینگ است که بر اساس چهار مرحله زیر پیش می‌رود:

F: Framework –

چارچوب در این مرحله، کوچ با مشتری هدف و زمینه کوچینگ را تعیین می‌کند. این شامل توافق بر روی نتایج مورد انتظار، زمان‌بندی، سبک و روش کار است.

U: Understand –

درک در این مرحله، کوچ با مشتری وضعیت فعلی و مورد نظر را بررسی می‌کند. این شامل پرسیدن سوالات قدرتمند، گوش دادن فعال، بازخورد دادن و انعکاس بخشیدن است.

E: Explore –

کاوش در این مرحله، کوچ با مشتری گزینه‌ها و راه‌حل‌های ممکن را برای رسیدن به هدف کاوش می‌کند. این شامل تشویق به خلاقیت، استفاده از تکنیک‌های تفکر خارج از جعبه، بررسی نقاط قوت و ضعف و تحلیل عواقب است.

L: Lay out a plan –

تنظیم یک برنامه در این مرحله، کوچ با مشتری یک برنامه عملیاتی را برای پیاده‌سازی راه‌حل انتخاب شده تنظیم می‌کند. این شامل تعیین کارهای قابل انجام، منابع لازم، شاخص‌های پیشرفت، مسئولیت‌ها و نحوه پایش و ارزیابی است.

مدل FUEL در کوچینگ

چه مزایایی دارد؟

مدل FUEL در کوچینگ مزایایی مانند:

ایجاد یک چارچوب واضح و مشترک برای کوچینگ
افزایش درک و همدلی بین کوچ و مشتری
تشویق به خلاقیت و انتخاب بهترین راه‌حل
تعیین یک برنامه عملی و قابل اندازه‌گیری
پیگیری و ارزیابی پیشرفت و نتایج

معایب مدل FUEL در کوچینگ را نمی‌توانم به طور قطعی بگویم. اما برخی از ممکنات معایب مدل FUEL می‌توانند باشند:

عدم توجه به ارزش‌ها و باورهای مشتری
عدم توجه به احساسات و انگیزه‌های مشتری
عدم توجه به زمینه و شرایط خارجی مشتری
عدم توجه به نقاط قوت و ضعف مشتری
عدم توجه به فرآیند یادگیری و تغییر مشتری

اینها فقط برخی از احتمالات هستند و نباید به عنوان حقایق در نظر گرفته شوند. شاید برای شما یا مشتریان شما، مدل FUEL مناسب باشد یا شاید نباشد.

Frame در مدل FUEL به معنای فرمول‌بندی هدف و موضوع جلسه کوچینگ است. برای انجام این مرحله، کوچ باید با پرسیدن سوالات باز و هدفمند از مشتری بپرسد که چه چیزی می‌خواهد از این جلسه بدست آورد و چه تغییری می‌خواهد در خود ایجاد کند.

برای مثال، فرض کنید که شما یک کوچ هستید و مشتری شما یک فروشنده است که می‌خواهد عملکرد خود را در فروش بهبود ببخشد. شما می‌توانید از سوالاتی مانند این‌ها استفاده کنید:

  • چه چیزی شما را وادار کرده است که برای بهبود عملکرد خود در فروش، از کوچینگ استفاده کنید؟
  • چه تفاوت‌هایی می‌خواهید در روش فروش خود ایجاد کنید؟
  • چگونه می‌توانید عملکرد خود را در فروش سنجش کنید؟
  • چه نتایج و دستاوردهایی را از این جلسه کوچینگ انتظار دارید؟
  • چقدر به رسیدن به هدف خود در فروش اعتقاد دارید؟

با پاسخ‌گویی به این سوالات، شما به مشتری خود کمک می‌کنید تا هدف خود را به صورت شفاف و قابل اندازه‌گیری بیان کند و با آن همخوانی پیدا کند. همچنین، شما به مشتری خود نشان می‌دهید که به نظرات و نیازهای او توجه دارید و قصد دارید با او همکاری کنید.

Understand در مدل FUEL با ذکر مثال 

Understand در مدل FUEL به معنی فهمیدن وضعیت فعلی فرد است. در این گام، شما به عنوان کوچ سعی می‌کنید بفهمید فرد چگونه به موضوعی که می‌خواهد در آن توسعه پیدا کند نگاه می‌کند.

شما سؤالات باز و غیر هدایت‌کننده می‌پرسید تا فرد خودش وضعیت خود را ارزیابی کند و آگاهی، علاقه، اعتماد به نفس و تلاش خود را بررسی کند. همچنین شما سعی می‌کنید عقاید زیربط فرد را شناسایی کنید که ممکن است رفتار او را تحت تأثیر قرار دهد.

برای مثال، فرض کنید شما قصد دارید به یک فرد کمک کنید تا در زمینه ارتباطات بین‌فردی خودش را توسعه دهد. شما می‌توانید از سؤالاتی مانند این‌ها استفاده کنید:

  • چگونه ارتباطات بین‌فردی خود را ارزیابی می‌کنید؟
  • چقدر از ارتباطات خود با دیگران راضی هستید؟
  • چه جنبه‌هایی از ارتباطات خود را قوی می‌دانید؟
  • چه جنبه‌هایی از ارتباطات خود را نقطه ضعف می‌دانید؟
  • چگونه با دادن و دریافت بازخورد از دیگران برخورد می‌کنید؟
  • چقدر در برقراری ارتباط با افراد مختلف راحت هستید؟
  • چقدر به توانایی خود در حل مناقشات و تعارضات با دیگران اعتماد دارید؟
  • چه عقایدهایی درباره ارتباطات بین‌فردی دارید؟
  • چگونه عقایدهای خود را با رفتار خود همخوانی می‌دهید؟

این سؤالات به شما کمک می‌کنند تا وضعیت فعلی فرد را بشناسید و نقطه شروع برای تغییر و توسعه را پیدا کنید.

Explore در مدل FUEL به معنی بررسی وضعیت مطلوب فرد است. در این گام، شما به عنوان کوچ کمک می‌کنید فرد هدف خود را مشخص کند و راه‌های مختلفی را برای رسیدن به آن بیابد.

شما سؤالات باز و غیر هدایت‌کننده می‌پرسید تا فرد خلاقیت خود را به کار بگیرد و گزینه‌های مختلفی را در نظر بگیرد. همچنین شما سعی می‌کنید فرد را تشویق کنید تا هدف خود را قابل اندازه‌گیری، مشخص، قابل دستیابی، منطقی و زمان‌بندی شده (SMART) تعریف کند.

برای مثال، فرض کنید شما قصد دارید به یک فرد کمک کنید تا در زمینه ارتباطات بین‌فردی خودش را توسعه دهد. شما می‌توانید از سؤالاتی مانند این‌ها استفاده کنید:

  • چه وضعیت مطلوبی را برای ارتباطات خود دارید؟
  • چگونه می‌توانید این وضعیت را توصیف کنید؟
  • چه فایده‌ای برای شما دارد که به این وضعیت برسید؟
  • چه چالش‌هایی برای رسیدن به این وضعیت وجود دارد؟
  • چه راه‌حل‌هایی برای پشت سر گذاشتن این چالش‌ها دارید؟
  • چه منابع و ابزارهایی برای رسیدن به این وضعیت نیاز دارید؟
  • چگونه مطمئن می‌شوید که به این وضعیت رسیده‌اید؟
  • چگونه هدف خود را قابل اندازه‌گیری، مشخص، قابل دستیابی، منطقی و زمان‌بندی شده (SMART) تعریف می‌کنید؟

این سؤالات به شما کمک می‌کنند تا فرد وضعیت مطلوب خود را شفاف کند و روش‌های مختلف برای دست‌یابی به آن را در نظر بگیرد.

Lay out a plan در مدل FUEL با ذکر مثال 

Lay out a plan در مدل FUEL به معنی طرح ریزی برای موفقیت است. در این گام، شما به عنوان کوچ کمک می‌کنید فرد یک برنامه عملی و جزئی با مراحل خاص و زمان‌بندی شده بسازد تا به هدف خود برسد.

شما سؤالات باز و غیر هدایت‌کننده می‌پرسید تا فرد منابع، موانع، پشتیبان‌ها و روش‌های پیگیری خود را شناسایی کند. همچنین شما سعی می‌کنید فرد را به عمل گیری و پذیرش مسئولیت تشویق کنید.

برای مثال، فرض کنید شما قصد دارید به یک فرد کمک کنید تا در زمینه ارتباطات بین‌فردی خودش را توسعه دهد. شما می‌توانید از سؤالاتی مانند این‌ها استفاده کنید:

  • چه کارهایی باید انجام دهید تا به هدف خود برسید؟
  • چه منابع و ابزارهایی برای انجام این کارها نیاز دارید؟
  • چه موانع و چالش‌هایی ممکن است در راه شما قرار بگیرد؟
  • چگونه می‌توانید این موانع و چالش‌ها را حل یا کاهش دهید؟
  • چه کسانی می‌توانند شما را در این راه حمایت کنند؟
  • چگونه با این افراد ارتباط برقرار می‌کنید و از آنها کمک می‌خواهید؟
  • چگونه پیشرفت خود را اندازه‌گیری و ارزیابی می‌کنید؟
  • چگونه بازخورد خود و دیگران را در نظر می‌گیرید و از آن برای بهبود استفاده می‌کنید؟
  • چگونه خود را برای تلاش و دست‌یابی به نتایج تشویق و جایزه می‌دهید؟

این سؤالات به شما کمک می‌کنند تا فرد یک برنامه عمل منظم و قابل پیگیری داشته باشد و به نحو بهینه به هدف خود نزدیک شود.

مدل FUEL در کوچینگ

دسته‌بندی کوچینگ مقالات آموزشی
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت